Een logo is een visuele presentatie van een bedrijf en is meestal het eerste dat een klant ziet. Bedrijven steken veel geld en tijd in het creëren van perfecte logo’s. Het moet niet alleen opvallen, maar het moet ook iets vertellen over de identiteit.
Een leuke en creatieve manier om dat te doen is het verwerken van een verborgen boodschap. Meestal word deze boodschap gemist, maar eenmaal opgemerkt vormen ze een essentieel onderdeel van het merk van een bedrijf. Wij bespreken een aantal beroemde merken met zo’n logo. Zie jij de boodschap voordat je de tekst leest?
1. Van A tot Z bij Amazon
Bij Amazon kun je letterlijk alles kopen wat je je maar kunt bedenken. Van hondenbrokken tot goudvissen en van kattenluiken tot haarverf. Het logo is daar een subtiele uitdrukking van. De oranje pijl ziet eruit als een glimlach, maar is eigenlijk een pijl die begint bij de “A” en wijst naar “Z”. Met andere woorden: bij Amazon kun je alles kopen.
2. FedEx en de richting van de koers
Het logo van FedEx is misschien wel het meest beroemde logo met een verborgen boodschap. De witte ruimte tussen de “E” en de “X” vormt een perfecte pijl, wat suggereert dat het bedrijf vooruitgaat en vooruit kijkt. Het is eenvoudig en subtiel, maar dient daardoor voor vele ontwerpers als voorbeeld van ‘spelen met negatieve ruimte’. Het logo heeft zelfs meer dan 40 internationale prijzen gewonnen.
Een logo is een visuele presentatie van een bedrijf en is meestal het eerste dat een klant ziet.
3. Toblerone en de verborgen beer
Het Zwitserse chocolademerk Toblerone heeft haar identiteit op een creatieve manier verwerkt in haar logo. Naast de Matterhorn – de bekendste berg van Zwitserland – is er ook een verborgen beer te zien. Dat is niet toevallig, want het bedrijf is opgericht in Bern. En Bern staat ook wel bekend als de stad van de beren.
4. De gevulde U van Unilever
In het logo van Nederlands multinational Unilever zijn een hele reeks aan verborgen betekenissen verwerkt. Het logo bestaat uit verschillende pictogrammen die samen de “U” van Unilever vormen. De picogrammen staan niet alleen symbool voor de producten die het bedrijf produceert, maar ook voor diverse kernwaarden. Om een voorbeeld te noemen: de lippen staan symbool voor open en transparante communicatie.
5. Met Adidas overwin je bergen
Adidas is een van de beroemdste bedrijven ter wereld. Hoewel het logo in de loop der jaren vele malen is veranderd, zijn de drie strepen altijd gebleven. De drie strepen vormen in werkelijkheid een bergtop. Deze berg vertegenwoordigt de levensuitdagingen van een atleet die hij in de loop der jaren zal moeten doormaken. En het liefst natuurlijk met kleding van Adidas.
6. Verborgen wielrenner in de Tour de France
Iedereen weet wel wat de Tour de France is, maar wat nog niet iedereen weet is dat er een verborgen wielrenner in het logo verstopt zit. Zie jij hem? De wielrenner wordt gevormd door de letter “R” in het woord Tour. Het achterwiel wordt gevormd door de letter O en het voorwiel door een geel rondje. Het gele voorwiel weerspiegelt ook de prijs voor diegene die als eerst over de finish komt.
7. Hyundai en de tevreden overeenkomst
Het Zuid-Koreaanse autobedrijf Hyundai heeft op het eerste oog een cursieve H als logo. Deze H staat uiteraard voor Hyundai. Maar als je wat langer naar het logo kijkt, dan zie dat er meer is. Het symboliseert ook twee mensen die elkaar de hand schudden na het afsluiten van een tevreden koopovereenkomst tussen de koper en Hyundai.
Wil je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?
Wil je ook een nieuw logo laten ontwerpen of wil je een bestaand logo een beetje opfrissen? Dan kunnen wij helpen. Van begin tot eind denken wij graag met je mee, net zo lang tot je tevreden bent met het resultaat. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions.