Het veranderen van een logo roept bij bedrijven twijfels op. Moeten ze het succesvolle logo gewoon behouden of wordt het echt tijd voor opfrisbeurt? Het is een lastige door te hakken knoop. Soms spelen andere redenen een rol in het besluitvormingsproces, zoals logo-technische redenen of een fusie tussen bedrijven. In dit artikel analyseren we 7 bekende bedrijven die hun logo veranderden. We beschrijven niet alleen wat er veranderd is, maar bespreken ook waarom voor de verandering is gekozen.

YouTube voegt beeldmerk toe voor online weergave

Waarom Youtube hun logo veranderde

In 2017 heeft YouTube haar platform van een aanzienlijke metamorfose voorzien. Er werden enkele nieuwe functies toegevoegd aan de desktopversie en de mobiele YouTube-app. Ook het logo kreeg een opvallende make-over. Wat is er veranderd? Meest opvallende wijziging is de toevoeging van de play-button. Deze button is ook het nieuwe beeldmerk van YouTube en is – in tegenstelling tot het oude logo – bruikbaar op meerdere online platformen. Bijkomend voordeel van het nieuwe logo is dat zowel het woordmerk als het beeldmerk ook los van elkaar gebruikt kunnen worden.

Domino’s kiest na uitbreiding assortiment voor nieuw logo

Waarom Domino's hun logo veranderde

Pizzaboer Domino’s heeft in 2013 een nieuw logo gekregen. Een belangrijke wijziging in het logo is het weglaten van het woord ‘Pizza’. Waarom? Domino’s verkoopt meer dan alleen pizza en wil af van haar pizza-imago. Ook heeft men de tekst losgehaald uit het beeldmerk, waardoor het beeldmerk en het woordmerk ook los van elkaar gebruikt kunnen worden. De kleuren rood en blauw zijn behouden en het nieuwe lettertype is ronder en vriendelijker, wat vooral goed te zien is aan de apostrof.

Starbucks ontdoet zich van merknaam

Waarom Starbucks hun logo veranderde

Starbucks vierde in 2011 haar 40e verjaardag en pakte die gelegenheid aan om een nieuw logo te introduceren. Opvallend is dat het nieuwe logo lijkt om een ingezoomde versie van het oude logo. De iconische zeemeermin is nadrukkelijker in beeld en de woorden ‘Starbucks’ en ‘Coffee’ zijn van de rand gevallen. Het lijkt erop dat men volledig inzet op het beeldmerk. Andere kenners zeggen dat de veranderingen zijn doorgevoerd omdat de koffieketen de verkoop van zijn producten wil uitbreiden tot buiten de eigen cafés.

Microsoft toont succesvolle elementen voor meer herkenning

Waarom Microsoft hun logo veranderde

In 2012 besloot softwaregigant Microsoft – na 25 jaar – haar logo sterk te veranderen. Sterker nog, het nieuwe logo is het eerste echte redesign van het logo sinds de oprichting van het bedrijf. Het nieuwe logo komt overeen met de weg die Microsoft is ingeslagen met het redesign van haar producten. Opvallende verandering is de toevoeging van het Microsofts besturingssysteem Windows. Door het Windows symbool krijgt het logo meer herkenning en oogt het – naar eigen zeggen – minder zakelijk.

Philips optimaliseert oud logo voor digitale weergave

Waarom Philips hun logo veranderde

Elektronicabedrijf Philips besloot in 2013 een nieuw logo aan te nemen. Helemaal nieuw is het logo niet – het lijkt zelfs sterk op het Philips logo uit de jaren 30 – want de meeste elementen zijn behouden. Echter zijn er wel wijzigingen doorgevoerd, want er zijn nog maar twee ‘golven’ te zien, waar er eerst 3 waren. Daarnaast zijn de sterren groter, de randen dikker, hoeken meer afgerond en is er meer kleur toegevoegd. Waarom? Hierdoor word het logo beter getoond op kleinere schermen, zoals een smartphone.

Kraft en Heinz kregen een samengesteld logo na fusie

Waarom KraftHeinz hun logo veranderde

Toen in 2015 bekend werd dat Heinz en Kraft Foods ging fuseren gingen bij veel mensen de alarmbellen af. Wat ging er gebeuren met de bedrijfsnamen en de logo’s? Niet alleen werden de onzichtbare elementen van de bedrijven samengevoegd, ook de namen en logo’s kwamen terug. Men kon blijkbaar niet kiezen en koos voor een samenstelling. Beide namen zijn uit hun ‘omlijsting’ gehaald en zijn omgevormd tot één logo. Het betreft hier alleen het bedrijfslogo, de afzonderlijke producten zullen de niet de dubbele naam dragen. Heinz Ketchup blijft dus gewoon Heinz Ketchup.

UPS doet een jasje uit en kiest voor authentieke huisstijlkleuren

Waarom UPS hun logo veranderde

Waarschijnlijk weet je niet beter dan dat vervoersbedrijf UPS een bruinachtig gekleurd logo heeft. Dat was voor 2003 wel anders. Het logo bestond toen nog uit het symbolische schild met daarbovenop een pakketje. Tegenwoordig is het pakketje uit het logo verdwenen, want het bedrijf richt zich niet alleen op pakketvervoer. Sterker nog, het heeft tegenwoordig zelfs een complete luchtvaartmaatschappij voor vrachtvervoer. Volgens UPS staat deze verandering voor de ‘aanzienlijk verbrede expertise’ van het bedrijf.

Je logo laten veranderen of herontwerpen?

Wil je een nieuw logo laten ontwerpen? Of wil je bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wat je ook wilt, wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Dit blog is mede mogelijk gemaakt door Promoboer.