Een van de grootste Google updates ooit, Mobilegeddon.
Heb jij al gehoord van “Mobilegeddon”? Dit is de update die Google in 2015 uitbracht op 21 april. Sinds de smartphone nog in de babyschoentjes stond is Google al gek op websites die mobiel-vriendelijk zijn. Eerder gaf Google al een Mobile-Friendly label weer maar met de Mobilegeddon update is het hebben van een responsive website nog belangrijker dan ooit.
“Mijn klanten gebruiken helemaal geen smartphone” is een veel gehoorde opmerking als wij aankomen bij bedrijven dat hun website niet responsive is. Maar wanneer wij laten zien dat ruim 50% van alle zoekopdrachten op Google worden gedaan via de mobiel, en dit aantal zal naar voorspelling alleen nog maar toenemen in de toekomst, zien ook hun toch wel in dat het geen gek idee is om ook hun website mobiel vriendelijk te maken.
Maar wat is er nu precies veranderd met Mobilegeddon?
Met de mobilegeddon update veranderd Google het belang van mobiel-vriendelijke websites. Niet alleen zullen websites die wel mobiel-vriendelijk zijn hoger worden weergegeven (wat tot nu toe alleen nog het geval was), ook zullen websites die niet mobiel-vriendelijk zijn worden afgestraft waardoor deze dus juist lager in de zoekresultaten word weergegeven.
Deze update is eigenlijk niet zo heel verrassend. Google heeft altijd gebruiksvriendelijkheid al als een van de belangrijkste dingen aan een website gezien, en een niet mobiel-vriendelijke website is natuurlijk niet gebruiksvriendelijk. Maar aangezien veel websites nog steeds niet mobiel-vriendelijk zijn is dit wel een belangrijke update voor veel website-eigenaren.
Wanneer je een nieuwe website neemt is het van belang dat je er op let dat deze responsive is. Responsive betekent dat jouw website mee schaalt met het formaat van je scherm en dus werkt op alle apparaten. Wanneer je bij ons een nieuwe website besteld is deze altijd responsive!
Niet zeker hoe jouw website er voor staat?
Wanneer je niet zeker weet hoe jouw website er voor staat heeft Google een aantal tools voor jouw online gezet waarmee jij kan kijken hoe mobiel-vriendelijk jouw website is.