Meer bezoekers trekken: de vindbaarheid van uw website verbeteren

Je hebt een nieuwe website voor je bedrijf online gezet, of je bent net begonnen met het schrijven een blog, maar je hebt nog geen bezoekers. Omdat het steeds eenvoudiger word om je eigen website online te zetten, doen steeds meer mensen het. Maar doordat er steeds meer websites komen is het steeds moeilijker om bezoekers juist naar jouw website te trekken. (Iets met vraag en aanbod).

Er zijn veel manieren om bezoekers naar jouw website te trekken; Actief zijn op social media is hier een van, adverteren is uiteraard ook een optie, maar het beste is nog steeds het scoren op zoekmachines doormiddel van zoekmachine optimalisatie.

In dit blogbericht geven wij jou een aantal tips om te zorgen dat jij beter kun scoren op zoekmachines en zo meer bezoekers naar jouw website kunt trekken.

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.

Bron: Wikipedia

Linkbuilding

Externe linkbuilding

De belangrijkste (en gelijk moeilijkste) manier is linkbuilding. Linkbuilding is het krijgen van links naar jouw website vanaf andere websites. Maar er zijn wel een aantal punten om te letten bij het maken van een linkbuilding netwerk. Je moet bijvoorbeeld zorgen dat zoekmachines de links als waardevol zien, als jij een webshop hebt met kantoorartikelen heb jij niks aan een link vanaf een forum over Roller Coaster Tycoon. Ook moet je zorgen dat links naar jouw website niet als spam worden gezien. Er zijn bijvoorbeeld websites met linkfarms, websites die vol staan met links naar andere websites. Of als er 100 websites zijn met links naar de jouwe, maar jij geen een website terug linkt zien zoekmachines dit als oneerlijke praktijken en zal jij worden afgestraft.

Interne linkbuilding

Ook interne linkbuilding is van belang, link pagina’s die met elkaar te maken hebben door naar elkaar en gebruik hierbij duidelijk linkomschrijvingen. Op deze manier kunnen zoekmachines sneller jouw website doorlopen en zul je dus beter scoren.

Investeer in gebruikersgemak

Gebruikersgemak is voor een website essentieel, en zoekmachines weten dit. Of jij nu een blog hebt over je hobby’s of een goedlopende webshop, gebruikersgemak moet altijd nummer 1 zijn bij het inrichten van je website. Wanneer bezoekers gemakkelijk de juiste informatie kunnen vinden op jouw website zijn ze geneigd langer op jouw website te blijven en om meer door te klikken, en dit zien zoekmachines ook. Een investering in gebruikersgemak is een investering in de loop van jouw website.

Quantity over Quality: Waardevolle pagina’s in plaats van veel pagina’s

Het aanmaken van meerdere pagina’s (of een blog) is een belangrijke manier om meer bezoekers naar je website te trekken. Echter is het wel van belang dat zoekmachine’s jouw pagina’s als belangrijk zien. Zorg dus dat de informatie op de pagina’s relevant is voor de bezoeker van jouw website en dat het past bij de doelgroep van jouw website. Zorg dat de informatie overzichtelijk blijft. Verdeel informatie over meerdere pagina’s wanneer deze te lang worden, maar zorg niet voor te korten pagina’s (zorg er voor dat een pagina 300 tot 1000 woorden bevat).

Blijf je website optimaliseren

Een website is eigenlijk noot klaar. Al helemaal niet wanneer het gaat om zoekmachine optimalisatie. Probeer informatie op je website up-to-date te houden en werk je website regelmatig bij. Plaats regelmatig blogberichten en deel deze op social media. Blijf op zoek naar verbeteringen binnen je website en dan komen de bezoekers vanzelf.